Květen 2015

 

MEZI ŘÁDKY ANEB KVĚTNOVÉ AKCE V KNIHOVNĚ

 

    V květnu probíhala tradiční čtení v rámci „Čteme spolu“. Dovolte mi malé zamyšlení nad společným čtením s dětmi.

    Proč čteme?

To přece ví každý! Protože čtení podporuje psychický rozvoj dítěte, rozvíjí slovní zásobu, zlepšuje soustředění, trénuje paměť apod. Obecné pravdy mohou být trochu unavující a bez osobního zážitku bývají prázdné. Zkusím jim na základě svých setkání s dětmi nad knížkami dát obsah: Těší mě, když děti zaujatě poslouchají a zajímá je, jak to bude dál. Ráda sleduji, jak bezděky šermují rukama, když hlavní hrdina příběhu svádí lítý boj s nějakým padouchem. Baví mě, když se snaží změřit, jestli se do knihovny vejde modrá velryba, protože jsme si o ní právě četli. Svět je plný příběhů a my si během pravidelných čtvrtečních čtení společně prožijeme jen nepatrný zlomek. Ale i málo je lepší než nic.

    Jak čteme?

Společně! I s těmi, kteří ještě číst nedokážou. Pomáhají nám k tomu nejrůznější čtenářské strategie, což jsou postupy, díky nimž i nečtenáři snadněji pochopí čtený text. Zní to trochu moc učeně, takže pro lepší představu pár konkrétních příkladů:

Předvídáme z názvu knížky, z ilustrací.

Pokládáme si otázky a snažíme se v textu najít odpovědi.

Hledáme souvislosti mezi tím, co zažívají literární hrdinové a co jsme zažili my.

I děti předškolního věku se tak do čtení mohou se svými názory a postřehy zapojit. Nenásilnou formou se učí aktivně pracovat s textem, přemýšlet o něm.

    Co čteme?

Snažím se o co nejrozmanitější výběr knížek. Četli jsme původní českou literaturu, klasickou i tu současnou. Nevyhýbáme se ani překladovým titulům. Nezastupitelnými pomocníky nám jsou ilustrace. To, co vyčte malé dítě z jednoho obrázku bez předchozí znalosti příběhu, si nezadá s výkladem kartářky Dagmar Kludské. Budiž pochválena dětská fantazie, která se neomezuje tím, co je psáno!

Vzdor původním plánům budou společná čtení pokračovat až na podzim. Z rozhovorů s rodiči vyplynula jistá bezradnost ohledně výběru dětské literatury, proto jsme do podzimního plánu akcí v knihovně zařadili setkání nad současnými dětskými knihami.

(A co myslíte? Vešla by se do naší knihovny modrá velryba alias plejtvák obrovský? Mládě ano, ale dospělá velryba ne.)

                                                                                                                                             (JK)

 A co dalšího se v květnu dělo v knihovně?

    Na stránky knihovny http://www.klecany.knihovna.cz přibyl on-line katalog. Jeho prostřednictvím zjistíte, jestli je Vámi požadovaný titul součástí místního knihovního fondu. Pokud ano, budete hned vědět, zda na Vás čeká na polici, nebo byl někdo rychlejší a už čte to, co byste rádi četli Vy. V tom případě nečekejte, že knihu najdete při další návštěvě knihovny a využijte možnosti si ji rezervovat.

    Není smyslem těchto zpráv zavalovat čtenáře příliš velkým množstvím informací, takže seznam všech knih, jejichž trvalým bydlištěm se nově stala naše knihovna, najdete elektronicky zde http://klecany.knihovna.cz/news/nove-knihy/. Neelektronicky Vám seznam poskytneme v knihovně.

    A do třetice všeho dobrého. Rádi bychom Vás informovali, že se naše knihovna zapojila do projektu Česká knihovna. Jedná se o „projekt Ministerstva kultury podporující nákup nekomerčních titulů uměleckých děl české literatury, české ilustrované beletrie pro děti a mládež, děl literární vědy, kritiky a věd příbuzných pro veřejné profesionální a vybrané vysokoškolské knihovny.“

Knihovna si mohla zažádat o dotaci na knihy v hodnotě až 6300 Kč. Žádost byla odeslána, a tak doufáme, že nám do knihovního fondu přibude 26 nových titulů.

(Zdroj: https://www.mzk.cz/pro-knihovny/ceska-knihovna)